// MG google analytics ?>
Brak produktów
Ceny z VAT
Klocki hamulcowe (oryginały) w sklepie Dixi-Car
Układ hamulcowy pojazdu to zespół elementów, których zadaniem jest zatrzymanie pojazdu będącego w ruchu lub utrzymanie go w miejscu np. na pochyłości.
Samochód zgodnie z przepisami jest wyposażony w dwa typy układów hamulcowych:
Sprawność układów hamulcowych zależy od wszystkich współpracujących ze sobą elementów tego ogniwa.
W poniższym artykule podejmuję pokrótce tematykę związaną z jednym z najważniejszych elementów układu hamulcowego, tj. klocków hamulcowych. Wszyscy specjaliści branży motoryzacyjnej są zgodni co do określenia, że właśnie one stanowią podstawę bezpieczeństwa we współczesnych, coraz bardziej zaawansowanych i szybkich samochodach.
W dzisiejszych czasach niemal wszystkie auta posiadają hamulce tarczowe z systemem, w którym materiałem ciernym i zatrzymującym są właśnie okładziny. Okładziny poza ich normalnym zużyciem często ulegają niespodziewanym awariom. Część z nich jest odczuwalna podczas jazdy. Jednak niektóre uszkodzenia mogą nie być wyczuwalne. Dlatego niezbędne są okresowe kontrole ich stanu.
Pamiętaj - dobrej jakości okładzina charakteryzuje się:
W praktyce serwisowej, w czasie przeglądów okresowych spotykamy się z różnym typem zużycia, czy uszkodzeń zespołu klocków hamulcowych. Dobra diagnoza i szybka reakcja technika na zgłaszany lub zauważony defekt może uchronić naszych klientów przed niebezpiecznymi sytuacjami na drogach w życiu codziennym.
Zdjęcie poglądowe | Opis |
---|---|
Wtrącenia metaliczne
| W części ciernej pojawiają się metaliczne opiłki, pochodzące z tarczy hamulcowej, która doznała miejscowo nagłej zmiany temperatury np. w kontakcie z wodą, która obniżyła jej temperaturę i spowodowała wtrącenia. W konsekwencji dochodzi do przedwczesnego zdzierania tarczy i hałasów metalicznych w czasie użycia hamulca.
|
Przegrzanie okładziny
| Zwęglony klocek będzie miał częściowo lub na całej powierzchni spalony materiał cierny co będzie widoczne przez biel zewnętrznych krawędzi. Doszło do zjawiska: częściowego wypalenia substancji wiążącej materiału ciernego klocka. Jest to spowodowane długim oddziaływaniem nadmiernie wysokiej temperatury w związku z intensywnym używaniem, blokowaniem się hamulca lub wadliwym uchwytem klocka. Przyczynia się to do zmniejszenia wydajności hamowania a materiał staje się kruchy i łamie się.
|
Zanieczyszczenie okładziny obcą substancją
| Materiał cierny klocka hamulcowego zanieczyszczony olejem, smarem lub płynem hamulcowym, które wydostały się z sąsiadującego osprzętu, np. przewodu hamulcowego, łożyska koła lub osadziły się w czasie niechlujnej naprawy. Takie zjawisko wpływa na Obniżenie momentu hamowania hamulca, a więc i siły hamowania koła. Skutkiem jest „ściąganie” samochodu podczas hamowania. Zaleca się identyfikację źródła i wymianę okładziny oraz czyszczenie powierzchni tarczy hamulcowej zmywaczem hamulcowym.
|
Powstawanie szklistych powierzchni
| Wierzchnia warstwa zmienia strukturę pod wpływem krótkotrwałego działania wysokiej temperatury. Problem szczególnie dotyka kierowców w jeździe tzw. Miejskiej, gdzie cyklicznie powtarzany jest proces zatrzymywania pojazdu lub zbyt ostre hamowania wykonywane w okresie docierania okładziny ciernej. Warstwę można próbować usuwać papierem ściernym o odpowiedniej gramaturze oraz przeprowadzić szkolenie dla kierowcy.
|
Kompletne zużycie okładziny do płytki głównej, trzymającej
| Materiał cierny został całkowicie zużyty wskutek braku okresowej kontroli stacji obsługi oraz zaniedbania użytkownika pojazdu. Zjawisko poprzedzone piskami i hałasami, zlekceważone powoduje najczęściej kosztowną wymianę wraz z tarczami hamulcowymi, w których powstają wżery.
|
Pękanie powierzchni okładziny
| Nieprawidłowo zamocowany uchwyt klocka może spowodować nieprawidłowe wyginanie się klocka a w rezultacie pęknięcia. Tłok nagina tylnią ścianę płytki nośnej powodując pęknięcie materiału ciernego. Należy pilnie ustalić i usunąć przyczynę usterki (np. jakość pracy tłoczka zacisku) i wymienić komplet okładzin.
|
Nierównomierne zużycie klocków hamulcowych
| Przyczyną większego zużycia jednego klocka od zużycia jego odpowiednika może być nieprawidłowe zamontowanie uchwytu klocka. Z kolei taki stan rzeczy spowoduje większy nacisk na jedną stronę klocka a tym samym większe zużycie tej strony. Skutkuje to obniżeniem momentu hamowania hamulca, a więc i siły hamowania koła. Skutkiem jest „ściąganie” samochodu i przyspieszone, jednostronne zużycie tarczy hamulcowej.
|
Deformacja płytki głównej, trzymającej okładzinę
| Defekt powstaje najczęściej po złym montażu okładziny w jarzmie zaciskowym. Klocek hamulcowy porusza się z oporami w prowadnicach uchwytu zacisku hamulcowego - blokuje się w nich. Obniżenie momentu hamowania hamulca, szczególnie przy „lekkim” hamowaniu (niskich ciśnieniach płynu hamulcowego w układzie hydraulicznym), a więc i siły hamowania koła. Pracy hamulca mogą towarzyszyć drgania.
|
Klocki hamulcowe (oryginały) w sklepie Dixi-Car
Jeżeli w Twoim samochodzie występują objawy sugerujące uszkodzenie lub zużycie któregoś z elementów układu hamulcowego, bezzwłocznie odwiedź serwis bądź samodzielnie przeprowadź oględziny stanu elementów układu. Uszkodzenie jednego z elementów może w krótkim czasie doprowadzić do kolejnych usterek, zwiększających zakres i koszt naprawy.
Pamiętaj – używaj wysokogatunkowych, ja sugeruję, oryginalnych części zamiennych:
Bowiem nie pieniądze są tutaj najważniejszym czynnikiem. Od prawidłowego działania układu hamulcowego Twojego samochodu może zależeć życie i zdrowie Twoje i innych uczestników drogi.
Klocki hamulcowe (oryginały) w sklepie Dixi-Car